“Toen ik kwam, kon ik nog net de hand schudden van mijn voorganger die vertrok. Er werd een grote jutezak gepakt en daarin verdwenen al zijn stukken en dossiers. De zak werd op de gang gezet voor de vuilophaal.
Ik heb de zak weer naar binnen genomen en alle dossiers en stukken er uit gehaald en doorgenomen. Het geeft me tweeënhalf week tijd gekost, maar ook een schat aan informatie en historisch relevante stukken. Daarna ben ik met mijn voorganger gaan praten. De man zat te stralen toen hij over zijn werk en aandachtsvelden kon vertellen. En ik had een prima start”
Een ervaring van een manger waarmee ik onlangs sprak. We bespraken hoe belangrijk het was voor diegene die wegging, maar ook voor het systeem waaruit deze vertrekt dat een afscheid respectvol is, met aandacht voor de geleverde bijdrage.
Het deed mij herinneren aan een voorval toen ik net als broekie facilitair manager was en een van mijn mensen 25 jaar bij de organisatie zat. Door wat voorvallen in de laatste maanden was hij zo teleurgesteld in de organisatie dat hij geen feest wilde. Ik, als startend manager, geloofde hem op zijn woord. Gelukkig werd ik door collega’s gewaarschuwd en aangespoord om toch een verrassingfeestje te geven. Aldus geschiedde. Op de receptie stond deze man te stralen en te genieten van alle contacten uit zijn netwerk van de afgelopen 25 jaar. Voor mij een waardevolle les in herkennen en erkennen van de bijdrage die een medewerker heeft, ook al leek die waardering voor deze persoon in het heden er even niet te zijn.
Dus ook als van een medewerker afscheid moet worden genomen en men vergeet hem te bedanken voor alle inzet die in de afgelopen jaren getoond is (ookal is deze inzet nu niet meer gewenst).